مقالات

ژل رویال چیست و چه خواصی دارد؟

ژل رویال

ژل رویال ماده‌­ای غلیظ و لیمویی رنگ می­باشد که از غدد hypo pharyngeal زنبور­های کارگر ترشح می­شود و تنها غذای ملکه زنبور عسل می­باشد.

ژل رویال دارای خاصیت اسیدی بوده و دارای طعم ترش و گس می­باشد و هنگامی که با عسل مخلوط شود پس از ساعتی عسل را بسیار رقیق می­سازد.

برای بوجود آمدن ملکه فرایندی خاص صورت می­گیرد، به این ترتیب که یک تخم زنبور عسل اگر به مدت سه روز با ژل رویال تغذیه شود تبدیل به زنبور کارگر می شود، اگر همان تخم به مدت 7 روز با ژل رویا ل تغذیه گردد آن تخم به ملکه تبدیل می­شود. بنابراین چند روز تغذیه بیشتری با ژل رویال باعث می­گردد موجودی به وجود آید که 43 درصد بزرگتر و از نظر وزن 60 درصد سنگین تر از زنبور کارگر شود همچنین عمر طولانی آن قابل تامل می­باشد یعنی پنج تا هفت سال عمر می­کند و تا پنج سال دارای قدرت و توانایی بسیار بالایی می­باشد بدین صورت که میتواند روزانه 2000 تخم بگذارد. یعنی دو برابر و نیم وزن بدن خود. باید توجه داشت تمام این توانایی ها و خصوصیات فقط به خاطر مصرف روزانه­ ژل رویال می­باشد.

ژل رویال یک منبع غذایی عالی

بیوشیمیست ها بر این باور هستند که ژل رویال ترکیبی بسیار کامل از مواد می­باشد و همینطور منبعی بسیار کامل و غنی از پروتئین و 8 نوع اسید آمینه ضروری بدن و همچنین اسیدهای چرب مهم، شکر، استرول ها، ترکیبات فسفر به خصوص استیل کولین می­باشد. باید خاطر نشان کرد استیل کولین برای انتقال پیام در سلول های عصبی مورد نیاز می­باشد و کمبود این ترکیب در بدن امکان ابتلا به بیماری های آلزایمر را فراهم می­کند. ژل رویال دارای گاماگلوبین می­باشد که موجب تحریک سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ها می­گردد. ژل رویال شامل ویتامین های A,E,C,D  و Bcomplex به خصوص B1,B2,B6,B12  و بیوتین اسید فولیک و اینوزیتول و همچنین دارای اسید پانتوتنیک می­باشد که بسیار در آرامش اعصاب موثر است. ژل رویال دارای مواد معدنی شامل کلسیم، مس، آهن، فسفر، پتاسیم، سیلیکون و سولفور می­باشد. از نظر اسیدهای نوکلئیک (DNA ,RNA) ژل رویال بسیار غنی می­باشد.

جوانی و زیبایی با ژل رویال

ژل رویال از گذشته تا کنون برای حفظ جوانی و تداوم زیبایی پوست توصیه شده است. شواهد نشان می­دهد که این ماده افزاینده­ی انرژی و سیستم دفاعی بدن، کاهش دهنده­ استرس، درمان بی خوابی، تحریک پذیری و کم حافظگی می باشد.

محققان به این نتیجه رسیده اند که ژل رویال شامل ترکیبات کاملی است که باعث تحریک غدد و نرمال بودن سیستم تولید مثل در زنان و مردان می شود و مانند هورمون طبیعی عمل می­کند و میل جنسی را زیاد می­کند.

ژلاتین ماده­ دیگری است که در ژل رویال وجود دارد و پیش ماده کلاژن می­باشد و شایان توجه است که کلاژن برای جلوگیری از پیری و همچنین زیبایی و جوانی پوست بسیار موثر است.

موارد استفاده از ژل رویال

بهبود علائم یائسگی

بهبود ناتوانی جنسی و افزایش میل و توان جنسی

افزایش احتمال بارداری

درمان خستگی مفرط

درمان و کاهش لک، کک و مک و چروک پوست

تاثیر مثبت در درمان دیابت

تحریک سیستم دفاعی بدن و افزایش سیستم دفاعی بدن

تعادل و تنظیم هورمونی

مبارزه با انواع عفونت ویروسی و باکتریایی

بهبود عدم فعالیت غدد درون ریز

باز شدن شریان های مسدود شده

کاهش کلسترول بالا

کاهش فشار خون

بهبود علائم آسم

کنترل وزن

تقویت استخوان های ضعیف یا ترمیم شکستگی

افزایش رشد در کودکان و نوجوانان

بهبود عفونت مثانه

کاهش علائم کم خونی و مشکلات کبدی

بهبود و درمان سرطان

کنترل و درمان انواع آرتریت و رماتیسم

تقویت حافظه و جلوگیری از کم حافظگی

درمان سوء تغذیه و علائم آن

نفید در برطرف شدن خستگی روحی

جلوگیری و بهبود خستگی، تنبلی و یا ضعف چشم ها

تقویت و نیرو زایی و تامین انرژی مورد نیاز بدن

بهبود زخم های داخلی و خارجی و انواع سوختگی.

منشا پیدایش ژل رویال

ژل رویال توسط کارگران جوان کندو که مسئولیت بزرگ تخمک ها را بر عهده دارند ترشح می شود. غدد ترشح کننده­ی ژل رویال قبل از سومین روز زندگی زنبورها فعالیت ندارد و از سومین روز به سرعت بزرگ می شوند و پس از یازدهمین روز هم فعالیت آن ها متوقف می­شود.

در این وضع زمانی (بین سومین تا یازدهمین روز) زنبور نقش یک دایه را برای ملکه ایفا می­کند.

این غدد مخصوص، غدد بزاقی پیشانی (Hypo pharyngeal) هستند که به آنها غدد حلقی نیز می­گویند. آنها در دو طرف سر به صورت دانه­ای قرار گرفته و از طریق کانال­های باریکی به دهان زنبور متصل می شوند.

ژل رویال
ژل رویال

استفاده زنبور عسل از ژل رویال

ژل رویال برای تغذیه­ی لاروهای کارگر در دو روز اول رشد آنها و لاروهای ملکه به مدت 5 روز به کار می­رود. لاروهای ملکه بر خلاف لاروهای کارگر که از سومین روز به بعد، به آنها مواد غذایی متنوعی (عسل+آب+گرده گل) داده می­شود، غیر از ژل رویال ماده­ غذایی دیگری را نمی­شناسند.

لاروی که تنها از ژل رویال تغذیه می­کند، در عرض 5 روز وزن اولیه اش 1250 بار افزایش پیدا می­کند و این رقم خارق­العاده‌­ای است. باید پذیرفت که ژل رویال ماده غذایی است که به صورت استثنایی غنی بوده و می تواند وزن را این چنین افزایش دهد.

ژل رویال همچنین ماده غذایی انحصاری ملکه برای تمام طول عمرش می­باشد .

می­دانیم که مدت عمر ملکه حدود 5 سال است در حالی که یک کارگر تنها 6 هفته عمر می­کند. زندگی ملکه به تخم گذاری می­گذرد و این کار کوچکی نیست. ملکه­ زنبور عسل عمر طولانی خود را مدیون تغذیه ی انحصاری از ژل رویال است و این مسئله اساس و پایه­‌ای برای اهمیت و ارزش درمانی ژل رویال است.

خواص فیزیکی و ترکیب شیمیایی ژل رویال

خواص فیزیکی ژل رویال که کاملا شناخته شده اند عبارتند از:

رنگ: زرد کمرنگ

بو: تند و شدید که بوی فنول را به خاطر می آورد

طعم: ترش (ph آن نزدیک به 4 است )

شکل ظاهری: ژلاتینی و خمیری مانند

بر عکس، بخشی از ترکیب شیمیایی آن هنوز شناخته نشده است. تقریبا 3 درصد مواد ناشناخته در ژل رویال وجود دارد که آن ها را تحت عنوان (فاکتور R) می­شناسیم و محققین باید آن را دقیقا مورد بررسی قرار دهند. اما خوشبختانه اکثر عناصری که ژل رویال را تشکیل می­دهند، شناخته شده اند مانند:

آب: حدود 66 درصد.

گلوسید ها: 14 درصد.

پروتید ها: 10 درصد.

لیپید ها: 6 درصد.

عامل R: 3 درصد.

علاوه بر عناصر شناخته شده­ی بالا حدود 1 درصد دیگر باقی می­ماند که از میان آنها می­توان نمک­های معدنی و ریز عنصرها در مقادیر کم، ویتامین­ها به خصوص ویتامین­های گروه B و از میان آن ها ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک، هورمون ها، عناصر آنتی بیوتیک، اسید دزوکسی ریبونوکلئیک (D.N.A) را نام برد که البته کشف اخیر باید مورد تایید قرار گیرد.

اسید پانتوتنیک

ژل رویال غنی ترین عنصر طبیعی از نظر ویتامین B5 است که به آن اسید پانتوتنیک نیز می گویند. (کلمه ی پانتوتئین در زبان یونانی به معنای در همه جا بودن است). اسید پانتوتنیک را در سلول­های عضلات، کبد، کلیه ها و مغز می­توان یافت. این اسید نقش کاملا اساسی در متابولیسم سلولی بر عهده دارد. این ماده به عناصر مختلفی در بطن سلول­ها متصل شده و کوانزیم A را تشکیل می­دهد که عامل شماره یک تمام واکنش های بیولوژیکی و شیمیایی درون سلولی بوده و به عنوان صفحه گرداننده‌­ای است که متابولیسم چربی ها، گلوسید ها و اسید های آمینه را مجاز می­سازد.

بننابر این اسید پانتوتنیک در سلول فرمان می­دهد که مجموعه های پیچیده و حساس واکنش های شیمیایی را که تخریب متابولیک مواد غذایی را انجام می­دهند تنظیم می­کند.

بدون اسید پانتوتنیک، بدن قادر به جذب مواد هضم شده نخواهد بود. کمبود اسید پانتوتنیک باعث می شود تا ناراحتی های ذیل به وجود بیایند:

آسیب های شدید پوستی

ریزش مو

توقف رشد کودکان

خستگی شدید جسمی و فکری

بی خوابی و واکنش های عصبی

ناراحتی های شدید گوارشی و روده ای

این موارد بیانگر اهمیت اسید پانتوتنیک برای سلامتی هستند. در حالی که ماده ای که بیشترین مقدار آن را در خود دارد، ژل رویال است که در لیست این گونه مواد بسیار جلوتر از سایر مواد غنی یعنی مخمر ماءالشعیر، جگر گوساله، زرده ی تخم مرغ و جوانه­ گندم قرار گرفته است و این مسئله جای تعمل دارد. این آمار ها بسیاری از موضوعات را به ویژه در رابطه با خواص ژل رویال توجیه می­کند.

آخرین نکته این است که اسید پانتوتنیک روی غدد کورتیکو، آدرنال و تولید آدرنالین تاثیر می­گذارد. در دوران آلوده­ی صنعتی معاصر که بدن ما دائما از طریق محیط زیست و روش زندگی نامناسب در رابطه با ایجاد تعادل مناسب مورد تهاجم قرار می­گیرد، ژل رویال می­تواند یک ماده­ غذایی بسیار مهم محسوب شود.

خواص درمانی ژل رویال

در این رابطه به برخی از خواص غیر قابل انکار آن اشاره می­شود: مسائل درمانی نظیر درمان سرطان را که برخی محققین و تحقیقاتی که توسط برخی مولفین پیگیری شده و آن را مطرح می­کنند و می­خواهند تنها با تاثیر درمانی ژل رویال با سرطان مقابله کنند.

ژل رویال مقدار کلسترول را کاهش می­دهد، مقدار قند خون افراد مبتلا به دیابت را پایین می­آورد، دارای اثرات منبسط کننده­ عروق که برای بیماران قلبی حیاتی است می باشد و برای مبارزه با ارترواسکلروز به کار می­روند، و نیز خواص گسترده و جامعی را به آن نسبت می­دهند که در آینده به آن خواهیم پرداخت

تاثیرات شناخته شده و مواردی را که بیش از همه در مورد ژل رویال به اثبات رسیده‌­اند را می­توان به چند دسته تقسیم کرد:

ژل رویال قبل از هر چیز، به عنوان محرکی که وضعیت کلی شخص را با تسهیل متابولیسم درون سلولی بهبود می­بخشد مطرح است. این ماده روی مجموعه­ بدن تاثیرگذاشته و آن را تقویت میکند. تمام افراد خسته می­توانند از یک مرحله درمان به وسیله ژل رویال سود ببرند زیرا این ماده زمینه­ جسمی شخص را تقویت کرده و امکان پیشگیری از بیماری­های عفونی را بوجود می­آورد همچنین مقاومت شخص را در فعالیت های شدید افزایش می­دهد.

ژل رویال یک غذای برتر است که افزایش وزن را تسهیل می­کند و باید آن را برای افرادی که در حال گذراندن دوره ی نقاهت بوده و یا دچار بی اشتهایی هستند، توصیه کرد.

به خاطر تاثیر آن بر غدد کورتیکو-آدرنال، ژل رویال یک ماده غذایی تقویت کننده است که برای افراد ضعیف، افسرده، دارای ضعف عصبی، افرادی که کار فکری شدید دارند و اشخاصی که دچار ناتوانی جنسی هستند سودمند است.

ژل رویال از پیری زودرس اعضا و پوست جلوگیری می­کند این خاصیت دو نتیجه در بر دارد یکی این که از فرتوتی شخص جلوگیری کرده و اثر آن را کاهش می­دهد و دیگر اینکه در تولیدات محافظ پوست (کرم ها، ماسک ها و مواد آرایشی و زیبایی) به کار می­رود.

نگهداری و مصرف ژل رویال

رایج ترین شکلی که می­توان ژل رویال را مشاهده کرد، مخلوط عسل با این ماده است. و همچنین بهترین طریقه­ نگهداری ژل رویال نیز مخلوط کردن آن با عسل به محض برداشت آن است که در اندازه های 3 گرم در 125 گرم عسل به کار می­رود.

عسل مخلوط با ژل رویال حدود 18 ماه قابل نگهداری است. بهتر آن است که معجون را در یک قوطی تیره قرار دهید و گرمای بیش از حدی به آن نرسد. برای حفظ خواص و عناصر فعال ژل رویال رعایت این اصول برای ذخیره سازی آن ضروری است.

مصرف زیر زبانی ژل رویال امکان جذب سریع عناصر فعال آن را بدون دخالت شیره­‌های معده که این کار را فقط کند ساخته و مختل می­کنند، فراهم می­سازد.

ژل رویال را می­توان هر روز صبح به اندازه یک نخود فرنگی ریز، زیر زبان بگذارید و میل کنید و یا از ترکیب های متفاوت آن با عسل روزانه یک قاشق به صورت ناشتا آرام آرام مزه مزه و میل کنید و این کار را حداقل به مدت 3 هفته در هر فصل انجام دهید. مدتی است که در بازار ژل رویال آب گیری شده در خلاء و در دمای پایین عرضه می­شود. این ژل رویال را در هنگام مصرف مجددا با عسل مخلوط می کنند، تا فعال شود. ظاهرا این شیوه حفظ و نگهداری، همه عناصر فعال ژل رویال را حفظ نمی­کند زیرا اگر ژلی که که به این طریق خشک شده مجددا با آب مخلوط و به ملکه بدهیم از خوردن آن امتناع می­کند.

انواع تجارتی مختلف دیگری نیز نظیر آمپول ها، قرص ها و غیره وجود دارد که هر یک از تولید کنندگان آنها، دلایل خاصی در رابطه با کیفیت آنها دارند. چون اسرار آزمایشگاه ها در این مورد مشخص نیست، نمی­توان روی ارزش بهداشتی و درمانی آنها نظری ارائه داد. در مورد قرص ها و کپسول هایی که دارای ژل رویال پودر شده هستند نظر مساعدی ارائه نشده است و بیش از همه تولید طبیعی را در صورت امکان تهیه ارجحیت دارد  و این نظر در مورد تمام مواردی که مصرف می کنیم و به ویژه محصولاتی که با سلامتی و بهداشت فردی و عمومی در ارتباط هستند ، صدق می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *